Kopan Monastery

20 augustus 2023 - Kathmandu, Nepal

Vandaag teruggekomen in Kathmandu voor de laatste anderhalve dag. Wat is de tijd omgevlogen.

Mijn verblijf in Kopan Monastery was erg bijzonder. Ik heb me nog nooit zo 'relaxed en peacefull' gevoeld. Ik denk dat ik maar non ga worden .. 😂 Grapje natuurlijk, maar wel serieus een heel intense, maar tevens rustgevende ervaring. Aangezien ik voorheen nog nooit gemediteerd had was dit best lastig voor mij. De teacher gaf de eerste avond al aan dat dit voor sommige mensen lastig kon zijn en dat je vooral geen frustratie hierover moest voelen. Iedere minuut die lukt is een succes. Hier heb ik me dan ook steeds aan vastgehouden. De dagen waren lang en vermoeiend,  waarbij ik om 21 uur meestal al in een diepe slaap viel.  We startten om 6.45 met de eerste meditatiesessie, maar was meestal al om 5 uur wakker zodra ik de bel hoorde voor de monniken. Uren lang zitten op een kussen,  liefst in lotushouding is best een aanslag op je lijf moet ik zeggen omdat je dat gewoon niet gewend bent. Wenste soms dat ik wat meer spek op mijn kont had zodat ik mijn botten niet zo voelde😂😅. Gelukkig kon je ook afwisselen en langs de muur of op een stoel zitten. Na de eerste sessie was er ontbijt, daarna teachings en dan lunch.  Na de lunch ongeveer 2 uur vrije tijd waarin je ook weer mocht praten. Daarna groepsdiscussie, teachings, meditatie,  diner en weer teachings. Na de laatste avondsessie om 21 uur tot na de lunch de volgende dag was stilte verplicht. Dit was verrassend makkelijk. Had ik eigenlijk niet verwacht. De eerste dag ontbijt en lunch voelde dit raar. Lijkt onbeleefd om tegenover onbekenden te zitten en niet te praten. Daarna was het ok. Het zorgt ervoor dat je heel bewust eet en dat was best een gewaarwording. Mijn eerste lunch was ik zo blij als een kind in een snoepwinkel. Na 3 weken 'afzien' hadden we veel groente en lekkere aardappelen. Nooit gedacht dat ik zo blij kon worden van broccoli🙈 Veel fijne mensen ontmoet en gesproken uit landen over de hele wereld.  Best bijzonder.  Uitnodigingen voor Argentinië, Curaçao, Bali noem maar op.

Ik heb veel geleerd en hoop dat ik dit kan meenemen naar huis als ik eenmaal weer in het dagelijkse ritme zit. Ik ga in ieder geval proberen dit zolang mogelijk vast te houden. Ik ga morgen nog even genieten van de laatste dag in Kathmandu, want dinsdag na het ontbijt zal ik al langzaam richting vliegveld gaan.

1. Marie-José:
    20 augustus 2023
    Nou Joice, wat een bijzonder verhaal van een bijzonder meid! Een hele dikke knuffel van mij
  2. Thea:
    20 augustus 2023
    Wat een bijzonder verhaal weer schat echt een hele nieuwe ervaring voor jou maar wel heel positief dat jij nu ook gaat mediteren en fijn dat je zo relaxed bent dikke knuffel mam
  3. Jill:
    20 augustus 2023
    Wat een super ervaring lijkt me dat!! Geweldig!!