Laatste dagen in Chiti

13 augustus 2023 - Chiti, Nepal

Vrijdag 11 augustus

Vandaag de laatste dag met de kids😞 Van de ene kant is het goed zo na 3 weken, maar vind het toch erg jammer. Tijd is omgevlogen.  Deze week hebben de kinderen zaterdag en zondag vrij. Ze hebben elke laatste zondag van de (Nepalese) kalendermaand vrij. Ik ben blij dat ik de laatste dagen nog bij een aantal lessen heb gekeken. Erg leuk en leerzaam. Hun systeem is natuurlijk heel anders,  maar mooi om te zien.  De 'leerdoelen' liggen hier veel hoger dan bij ons. En voor de kinderen (en leerkrachten) is het natuurlijk dubbel zo lastig omdat ze ook nog de vertaling naar het Engels moeten maken. De vrouwelijke leerkrachten spreken niet zo goed Engels en zijn bovendien erg verlegen en niet zo open.  De meeste mannelijke leerkrachten spreken redelijk goed Engels.  Vandaag nog hele leuke gesprekken gehad met een aantal van hen. Zo leer je steeds meer over hen, de school en de cultuur. Erg leuk!

Vandaag gaan veel vrijwilligers voor een 2- daagse hike en nu zijn we nog met 4. Ook wel even lekker ipv met 12. Morgen ga ik met een andere vrijwilliger nog op verkenning in de omgeving.

Zaterdag 12 augustus

Vandaag een hele mooie hike gemaakt met 2 andere vrijwilligers samen met 2 leerkrachten.  Superleuk dat zij ons mee wilden nemen. We zijn naar een mooie waterval gelopen en naar een dorpje bij de rivier. Super! Erg genoten van de omgeving deze laatste dag in Chiti 😊 Ondanks de regen en enorm hoge luchtvochtigheid toch goed kunnen lopen. Ik word nog eens echt sportief hier haha. Het zou ook echt zonde zijn als je in deze prachtige omgeving niet gaat hiken.

Zondag 13 augustus

Met een dubbel gevoel vanochtend vroeg opgestaan en ingepakt.  Ik zal het echt gaan missen.  De school,  de kinderen,  een aantal vrijwilligers, de omgeving....😥 Daarentegen zal ik wel blij zijn om vanavond in het hotel een eigen douche en toilet te hebben haha.  Ergens tussen 8.00 en 8.30 komt de jeep voor het eerste stuk en daarna ga ik verder met de bus.  Dus opmaken voor de lange reis 😅

Na een reis van 8 uur aangekomen in Kathmandu. Was een erg vermoeiende en hobbelige reis. De wegen zijn hier erg slecht,  dus dat voel je wel in een bus.  Laatste stuk met de taxi.  Alles bij elkaar nog geen 10 euro, dus dat is dan weer een meevaller.

Waarom ben ik nu al in Kathmandu? Ik weet dat een aantal mensen nu van hun stoel vallen, dus even rustig verder lezen😉 Omdat ik erg onder de indruk was van de tempels en het Boeddhisme/Hindoeïsme me ergens echt geraakt heeft heb ik besloten om mijn plannen te wijzigen.  Morgenmiddag ga ik naar een Boedhistisch klooster in Kathmandu voor een 5-daagse cursus. Ben heel erg benieuwd of het iets voor me is,  maar ik zal er altijd iets uithalen. Heb er in ieder geval veel zin in. In het klooster mag ik geen telefoon,  dus ben ik 5 dagen niet online. Daarna zal ik uiteraard laten weten hoe het was😊

1. Jill:
    13 augustus 2023
    Wat een super verhaal weer. En afscheid nemen is nooit leuk!! Maar je hebt daar een mooie bijdrage kunnen leveren. Oh wauw te gek het klooster!!! Lijkt me echt super!! Ben erg benieuwd naar je verhalen. Enjoy 😘
  2. Thea:
    13 augustus 2023
    Alweer een mooi verhaal om te lezen je net weer een ervaring rijker,dat dubbele gevoel snap ik ook wel maar je hebt toch een flinke bijdrage geleverd en wat cool dat je het klooster in gaat ben benieuwd wat je volgende keer te vertellen hebt geniet van deze nieuwe ervaring groetjes mam