Terugkijken op de eerste week

29 juli 2023 - Chiti, Nepal

Vandaag alweer een week hier.  De tijd vliegt toch wel voorbij. Inmiddels heb ik mijn weg wel een beetje gevonden. Ik ben gewend aan mijn bed en slaap best goed.  Heel vroeg wakker, maar ook vroeg slapen haha. De meeste vrijwilligers doen tussendoor dutjes, maar dat is niks voor mij. Wel genoeg tijd om ontspannen te lezen,  dus heel blij met mijn e-reader.

Aan de omstandigheden ben ik ook wel gewend. Wetende dat t tijdelijk is kun je het ook accepteren. En waardeer je t thuis des te meer als je terugkomt😊

Wat betreft het eten...tsja... dat is een ander verhaal. In de ochtend eet ik fruit, meestal heerlijke mango's met een crackertje. Lunch en diner probeer ik iets te eten, maar rijst met curry zal nooit mijn favoriete eten worden zeg maar. Soms krijgen we iets anders, zoals maïs met suiker of een soort rijstepap. Dat laatste heb ik gister maar overgeslagen. In het dorpje kun je wel andere dingetjes kopen zoals samosa, of iets van deegwaren. Vooralsnog ga ik goed op weinig eten, dus het zal wel loslopen.

Voor de vrijwilligers zijn er verschillende taken. Zoals in mijn vorige verhaal verteld moeten we zorgen dat de watertanks en dergelijke gevuld worden tussen 6 en 8 's ochtends. We moeten de ochtendceremonie begeleiden met muziek en social media bijhouden. Als er leerkrachten afwezig zijn moeten we soms les geven. Dit hebben we afgelopen week steeds met 2 per klas gedaan. Er zijn 2 'special needs' kinderen die we kunnen begeleiden als ze er zijn. Is me niet helemaal duidelijk wat er met ze aan de hand is, vooral omdat de communicatie moeizaam gaat. We moeten helpen in de keuken, dat wil zeggen aardappels of uien of zo snijden, eten uitdelen aan de kinderen en afwassen. We moeten de gemeenschappelijke ruimtes netjes houden. En we moeten de 'toiletten' van de kinderen schoonmaken,  wat wel heel smerig is. Ze hebben een Nepalees toilet en dat stinkt enorm. We gooien er dan een chemisch goedje overheen en met een trekker wordt het weggespoeld zeg maar.  Geen schrobber ofzo, dus echt schoon is het niet.

Iedere avond na het eten verdelen we de taken voor de volgende dag.

Op zaterdag hebben de kinderen geen school en wij dus ook vrij. Zondag hebben ze wel school,  wat betekent dat ze dus 6 dagen per week naar school komen.

Vanochtend mooie wandeling gemaakt naar uitkijktoren op de berg.  Prachtige omgeving. Verder rustdag haha.

1. Thea:
    29 juli 2023
    Die rustdag heb je dan ook hard nodig na die week vroeg opstaan en werken alleen dat eten is natuurlijk het grote probleem alleen mango en crackers dat is wel erg weinig als dat nog 4 weken gaat duren blijft er niks meer van je over schat maar wel blij dat je je draai een beetje gevonden hebt groetjes mam xxx
  2. Jill:
    29 juli 2023
    Leuk leuk om weer een verslagje te lezen. Het is wel afwisselend werk wat jullie mogen doen. Niet allemaal even fijn maar wel dankbaar werk toch. Kun je geen aardappels voor jezelf schillen? 🤣
    Want die rijst zal nooit wennen voor jou haha.
    Jij zult nu wel al slapen daar denk ik.
  3. Kenneth:
    31 juli 2023
    Leuk om jou op deze manier te volgen. Wat een bijzondere ervaringen allemaal!