Alweer een week verder

7 augustus 2023 - Besisahar, Nepal

Inmiddels loop ik al ruim 2 weken hier rond en hebben we een steeds wisselende groep vrijwilligers. Leuk om mensen uit zoveel verschillende landen te leren kennen.

Afgelopen week was het hoogtepunt natuurlijk het ingezamelde geld nuttig besteden 😊 Zo fijn om echt iets te kunnen bijdragen en spullen te kopen die ze nodig hebben en gebruiken. Als je eten voor een maand hebt en dan echt alleen de basis zoals aardappelen, rijst en bonen is dat natuurlijk super. We hadden ook eieren en kikkererwten en daarmee hadden ze 1 dag een 'luxe' lunch. De kinderen krijgen iedere dag warme lunch op school en voor sommigen is dit helaas de enige maaltijd op een dag. Daarom is dit zo belangrijk om dit te kunnen aanbieden.

Geen les hoeven geven,  maar wel bezig geweest met de 'special needs' kinderen.  Vandaag vonden we per toeval een soort van handleiding wat we met ze kunnen doen. Dus dat is heel fijn voor de toekomst zeg maar.  Communicatie blijft lastig,  vooral met de jongere kinderen die geen Engels spreken en verstaan.

Dit merkte ik ook tijdens het 'lesgeven'. Kom er ook achter dat mijn Engels qua algemene vakkennis zeg maar echt niet goed is. Als je biologie wil uitleggen in het Engels merk je dat wel 🙈 Daarnaast denk ik dat het niveau vrij hoog is voor de kinderen. Ze moeten zowel de vertaling naar het Engels begrijpen als de stof in het algemeen.

De leerkrachten zijn echt aardig en doen hun best. De mannelijke leerkrachten spreken redelijk Engels, maar de meeste vrouwen niet zo.  De vrouwen zijn ook erg verlegen en durven niet zo goed met je te praten. Dat had ik eerst niet door. Dacht gewoon dat ze me niet aardig vonden of zo😊😂 De kinderen lijken in ieder geval gelukkig hier en komen graag naar school.

De kokkin is ook erg aardig en begrijpt Engels. We moeten regelmatig in de keuken helpen met aardappels schillen, snijden of uien snijden en dan kun je wel een beetje met haar converseren.

Ik ben bij een aantal klassen erbij gaan zitten om te observeren en dat is erg leuk.  Zo krijg je een beetje een beeld van wat ze doen.

In het dorpje zijn ze wel blij met de vrijwilligers denk ik. Ze hebben een aantal dingen in de winkeltjes speciaal voor ons,  zoals toiletpapier en koffie.  Wij brengen voor hun dus een beetje geld op. Ik heb ook 2 Nepalese broeken laten maken,  erg leuk.  Ze meten je op en je kiest een stofje uit en de dag erna is het klaar.  Voor 7 euro...dus voor ons spotgoedkoop. 1 vrouwtje waar we altijd mango's kopen wilde met ons een filmpje op haar tiktok...hilarisch😂

Vrijdag hadden de kinderen vrij en kwamen ze alleen om hun cijfers te halen.  Dat betekende dat wij 2 dagen achter elkaar vrij hadden.  Dus met een aantal vrijwilligers een hike gedaan naar de andere school van Shamser. 2 uur lopen,  stukje met de bus en dan nog 3 uur lopen.  Met de hoge luchtvochtigheid echt een pittige tocht voor mij.  Maar prachtige omgeving en uitzicht maakte dat wel goed!  We hebben gegeten en geslapen op Heaven Hill en de dag erna terug. Alleen naar het stadje gelopen, hier iets gegeten en lekkere koffie gedronken en toen met de lokale bus terug.  Dit is al een belevenis op zich omdat de wegen hier echt ontzettend slecht zijn.

Al met al blijft het heel speciaal om hier te zijn en echt een bijzondere ervaring.

1. Thea:
    7 augustus 2023
    Weer heel leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt blij om dit ook op afstand een beetje mee te beleven groetjes en een dikke knuffel mam hu⅚
  2. Thea:
    7 augustus 2023
    Leuk en interessant om weer een nieuw verhaal van jou te lezen Joiice een heel andere wereld waarin je nu bent en voor jou natuurlijk ook een bijzondere ervaring om mee re maken groetjes en een dikke knuffel mam
  3. Marie-José:
    7 augustus 2023
    Lieve Joice, wat een belevenis en zooo knap van jou allemaal!! Hou je taai, dikke knuffel en liefs Marie-José
  4. Patricia:
    Geweldig!
  5. Jill:
    9 augustus 2023
    Wat te gek om te lezen weer!! Wanneer komt het berichtje dat je daar gaat blijven omdat het allemaal zo goed voelt daar? 😉😘
    Super wat jullie als vrijwilligers daar kunnen betekenen voor iedereen. Dat is onbetaalbaar